Ραδιοφάρος – Radiofaros

Εκτός του ότι υπάρχουν προκαθορισμένοι ραδιοφάροι τέτοιου είδους, κάθε σταθμός παράκτιος, εφόσον του ζητηθεί, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ραδιοφάρος και από τα αεροπλάνα και από τα πλοία. [GLi] Όλοι οι ραδιοφάροι χρησιμοποιούνται ως βάση κατεύθυνσης ή καθορισμού πορείας και ορισμένοι για καθορισμό της απόστασης από το φάρο των πλοίων ή των αεροπλάνων. Οι ραδιοφάροι είναι πολλών τύπων και ανάλογα με τον προορισμό, τη συχνότητα, την ισχύ, τη θέση, την καλυπτόμενη περιοχή, τη μορφή της ακτινοβολίας, παίρνουν ένα σχετικό χαρακτηριστικό όνομα.

Έτσι υπάρχουν:

α) Αεροφάροι, οι οποίοι σε συνδυασμό με τα συστήματα προσγείωσης χρησιμοποιούνται ως σημειωτές θέσεων[GLi] ορισμένων διαδρόμων προσγείωσης.

β) Ραδιοφάροι, που χρησιμοποιούνται ως αερογωνιόμετρα, για να βρίσκουν τα αεροπλάνα το στίγμα τους. Αυτοί διαιρούνται σε δύο ομάδες: σε κατευθυνόμενης ακτινοβολίας, σταθερής ή στρεπτής, και μη[GLi] κατευθυνόμενης κυκλικής.

γ) Ακουστικοί ραδιοφάροι, στους οποίους η πορεία πλοίου ή αεροπλάνου καθορίζεται με τη λήψη των εκπεμπόμενων σημάτων, μέσω ακουστικών.

δ) Ραδιοφάροι ριπιδωτής ακτινοβολίας ή μορφής βεντάλιας ή ανεστραμμένου κώνου, με κατακόρυφη ακτινοβολία. [GLi]Χρησιμοποιούνται από την αεροναυτιλία ως σημαντήρες εμποδίων, για ένδειξη αλλαγής διεύθυνσης, για εντολή έναρξης καθόδου, για προσγείωση του αεροπλάνου κ.ά.

ε) Ραδιοφάροι με εκπομπή ακουστικών σημάτων ομίχλης και σύγχρονη εκπομπή ραδιοτηλεγραφικού σήματος. Με σύγκριση του χρόνου λήψης των δύο σημάτων στο πλοίο καθορίζεται η απόσταση από το φάρο.

στ) Ραδιοφάροι τετρακτινικοί. Οι σταθμοί εκπομπής σ’ αυτούς περιλαμβάνουν δύο πλαίσια τοποθετημένα σταυρωτά. Το ένα πλαίσιο εκπέμπει το Α και το άλλο το γράμμα Ν. Η ακτινοβολία κάθε πλαισίου έχει δύο μέγιστες τιμές και δύο μηδενικές, που διαφέρουν κατά 180°. Ολόκληρη η ακτινοβολία έχει μορφή τεσσάρων κύκλων ή τομέων με τέσσερις μέγιστες τιμές ανά 90°. Ο δέκτης, [GLi] πλοίο η αεροσκάφος, όταν βρίσκεται μέσα στον έναν κύκλο μόνο, ακούει το ένα γράμμα, π.χ. το Α, στον αμέσως επόμενο ακούει το Ν, στον τρίτο το Α πάλι και στον τέταρτο το Ν. Όταν όμως βρεθεί στα σημεία ένωσης των κύκλων, τότε ακούει τα δύο σήματα ενωμένα σαν μια «μακρά» του μορσικού αλφάβητου, πλάτους 3°. Όσο βρισκόμαστε μέσα στις 3°, ακούμε συνέχεια τη «μακρά», όταν στρίψουμε δεξιά, ακούμε αμέσως το ένα γράμμα, αριστερά το άλλο. Έτσι, ο δέκτης έχει ακριβώς τη θέση αναφοράς ως προς την οποία θα βρει το στίγμα του ή θα προσδιορίσει την απόσταση από το σημείο προσέγγισής του. Είναι φανερό ότι τέσσερις δρόμοι διατίθενται για προσέγγιση ή απομάκρυνση ή καθορισμό αεροδρόμων ή διαδρόμων. Σ’ αυτούς το σήμα λαμβάνεται με ακουστικά. Κατά διαστήματα δίνονται με ομιλία δελτία μετεωρολογικά κτλ. Εκτός αυτών της ακουστικής λήψης υπάρχουν και άλλοι της ορατής λήψης.

Σχετικά με Γεώργιος Λυμπερόπουλος

Είμαι Ηλεκτρονικός όπου τα τελευταία μου τωρινά χρόνια έμαθα να χειρίζομαι τους Ηλεκτρονικούς υπολογιστές, από την κατασκευή αλλά και από τον προγραμματισμό τους θα έλεγα πολύ καλά. Ευχαριστώ που διαβάζετε την ιστοσελίδα μου!

Δείτε όλα τα άρθρα του/της Γεώργιος Λυμπερόπουλος →

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *